sunnuntai 5. tammikuuta 2014

Asiakkaat


Alennusmyynneissä kävin eräässä vaatekaupassa jossa oli osa vaatteista viikattuna pöydällä, kokojärjestyksessä. Pari vanhempaa naista siinä mylläsivät pinoja ja siis nimenomaan mylläsivät. Toinen siinä sitten vielä totesi että ompahan myyjillekin vähän tekemistä, sehän on niiden työtä. Tämä sai minut miettimään sitä, miten eri lailla ihmiset, jotka ovat tai ovat joskus olleet asiakaspalveluammatissa, varsinkin kaupassa, käyttäytyvät kaupassa. 

Asiakas on aina oikeassa, ja olen itsekin, ikävä kyllä, törmännyt monestikin vittumaisiin asiakaspalvelualan "ammattilaisiin". Välillä taas ne asiakkaatkin saavat silmät pyöristymään. Joskus iltalehdessä oli pitkä myyjän tekemä muistilista asiakkaalle ja se meni jo liiallisuuksiin. Kuitenkin muutamaa juttua erityisesti ihmettelen minäkin.

1. Kun minä sanon päivää, sinä sanot päivää. Kun minä sanon ole hyvä, sinä sanot kiitos. Kun minä sanon näkemiin, sinä sanot näkemiin? Eikun....? Sinä et sano mitään? Eikö tämä ole ihan jo niinkuin ennen kouluikää opeteltu hyvä tapa?

2.  Kassantäti ei ole mikään koira joka keräilee pöydältä ja lattialta kolikoita jotka sinä hänen eteensä viskasit.

3. Jos on huono päivä niin kauppaan on tosi kiva tulla ilkeilemään ja vittuilemaan myyjälle joka ei tietenkään voi työaikana sanoa mitään ikävää takaisin. Mutta tiedätkös. Ystävällisyys onkin tähän paras vastaisku. Se kiehuttaa ärrimörriasiakasta kaikista eniten <3


4. Jos näppäilet itse kortilla maksaessasi vahingossa veloituksen menemään luoton puolelta, on turha tulla meuhkaamaan sen visalaskun kanssa myyjälle ja kertomaan kuinka sinä et ikinä käytä visaa missään. Saatavillahan on myös debit kortteja niille jotka ei ikinä käytä visaa.


5. Älä suotta huuda myyjälle jos jokin ostamasi tuote olikin viallinen. Me kun ei valmisteta niitä itse. Eikä me testata joka tavaraa joka kaupassa on.

6. Pieni paikkakunta. Tiedät myyjän nimen. Anteeksi jos en silti tunnista kasvojasi jossain terveyskeskuksen odotusaulassa ja tajua tervehtiä. Moukkamaista suorastaan?

7. Vaikka joistain asiakkaista tuleekin tutumpia ajan kanssa, ei myyjät ehkä silti halua alkaa jakaa yksityiselämänsä asioita kuitenkin vieraan ihmisen kanssa. Saati kommentoida näille vähemmän tutuille sellaisia asioita kuten vuoden takainen ero. 



8. Jos olet kaupassa ilkeä ja epäkohtelias minulle ja myöhemmin törmäät minuun jossain muualla (kuten vanhempainillassa tai yhteisten ystävien kautta) niin....kyllä, minä muistan sen edelleenkin. On suorastaan käsittämätöntä kuinka hyvin negatiivisista hetkistä jää muistijälki. Näen sen ihmisen jossain ja mietin että miksi tuli negatiivinen/huono fiilis. Mietin hetken ja muistan, "aaaaai, tää oli se joka haukku mut idiootiks kun en suostunut hyvittämään sille koko kesän käveltyjä feikki crocseja joista irtosi remmi". Ja ei, siinä vaiheessa ei sitten enää lässytykset auta. Mielikuva on jo muodostunut.

Onneksi 95% ihmisistä joita päivän aikana kohtaan, ovat erittäin asiallisia, jopa mukavia!

Kuvat Pinterest.

5 kommenttia:

  1. OU,JEEE...

    MITEN NIIN HYVIN TULIKIN MIELEEN NUO VUODET TÖISSÄ KAUPASSA...

    KUN OLIT VIIKANNUT SADANNEN KERRAN T-PAIDAT KOON MUKAAN NIPPUIHIN, NIITÄ PENGOTTIIN AUKI APINAN RAIVOLLA. MENIT KYSYMÄÄN MITÄ KOKOA ETSIT;EN MITÄÄN, KUNHAN KATSELIN. OLISI TEHNYT MIELI SANOA ETTÄ MENE KOTIASI MYLLÄÄMÄÄN, VTTU!!!!

    KUN PARTURIA PITÄESSÄNI KOLMEN LAPSEN ÄITI SANOO, ETTEI HÄNEN TARVITSE KIITTÄÄ, KOSKA HÄN MAKSAA RAHALLA...EI TARVITSE KIITTÄÄ,EI...EN KERTAKAIKKIAAN VOI YMMÄRTÄÄ, VARMAAN PITÄISI OLLA PALJON ISOMPI PÄÄ!!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olis ollut monta loisto esimerkkiä heittää mutta kun kirjoitan omalla nimelläni tätä bloigia niin voi olla viisain jättää esimerkit kirjoittamatta.

      Poista
  2. Kävin taannoin "patonkipaikassa" syömässä, ruuassani oli jokin ISO ötökkä. Vein annokseni takaisin kassalle ja pyysin uutta annosta. Kassa myyjä oli aivan häkeltynyt a.) ötökästä ja b.) siitä etten hypännyt kassan yli hänen silmilleen kiljumaan. Hänen ihmeteltyään käytöstäni, totesi että olen niin monta vuotta ollut itsekkin kassan takana, että tiedän ettei myyjälle meuhkaaminen auta mitään, vahinkoja sattuu kaikille ja että tiedän valmiiksi pilkotun salaatin mukana tulevan ylläreitä. Uuden annoksen syötyäni, myyjä kiikutti minulle positiivisen suhtautumisen vuoksi lahjakortin. Tulipas hyvä mieli. Mutta joo, kaikkea on tullut nähtyä monesta eri kantista, tämän vuoksi osaa kyllä suhtautua asiakaspalveluun erilailla, kriittisemmin mutta järjellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ajatella, että se, että jos asiakas ei reklamaatiotilanteessa kilahdakaan/käyttäydy töykeästi tai asiattomasti, on YLLÄTTÄVÄ suhtautumistapa.

      Poista
    2. Minäkin vielä vuosien jälkeen voisin kirjoittaa vaikka kirjan tästä aiheesta. Niin hyvin nämä ihmiset todella jäävät mieleen, vaikka ei niistä itkuja vuodata. Ihmismieli vaan on sellainen. Siitä syystä sitä ei itse ole kenkään silmillä asioidessaan tai huomauttaessaan jostain.

      Poista

Kiitos, ilahdun kommenteista :)